Aktualności
Sejm znowelizował ustawę o ruchu drogowym
Sejm znowelizował ustawę o ruchu drogowym. W myśl nowych zasad, obowiązkiem każdego kierowcy będzie jazda na „suwak” w określonych okolicznościach oraz udostępnienie przejazdu służbom ratowniczym do poszkodowanych. Nowe przepisy mają wejść w życie po 21 dniach od ogłoszenia. Istnieje więc duża doza prawdopodobieństwa, że kierowców nowe przepisy zaczną obowiązywać jeszcze w tym roku.
Nowelizacja ma na celu zapewnienie krótszego czasu przejazdu służb ratowniczych do poszkodowanych. Jazda na „suwak” natomiast ma zmniejszyć zatory drogowe oraz poprawić bezpieczeństwo podczas wykonywania manewru zmiany pasa ruchu (kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku, jeden z nich się kończy).
Nowe przepisy drogowe. Co to jest „korytarz życia”?
Zgodnie z ustawą, w razie zwiększenia natężenia ruchu utrudniającego przejazd pojazdów uprzywilejowanych, szczególnie ratowniczych, kierujący poruszający się drogą z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku będą mieli obowiązek zjechać odpowiednio jak najbliżej lewej i prawej krawędzi jezdni.
Z kolei na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu będzie obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa, a poruszający się pasami sąsiednimi będą obowiązani do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów.
Nowe przepisy drogowe. Czym jest jazda „na suwak”?
Jazda na „suwak” to metoda dojazdu do zwężenia jezdni, polegająca na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.
Nowe przepisy drogowe 2020. Prawidłowe wykonanie:
Pojazd wpuszczany:
- dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni,
- nigdy nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem swojego pasa, nawet jeśli widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim,
- będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego.
Pojazd wpuszczający:
- wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej,
- nie wpuszcza nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił.
- zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego by nie tworzyć fantomowego korka.