Bezpieczeństwo w ruchu i transporcie drogowym
Obowiązkowe wyposażenie samochodu
Lista wcale nie jest aż taka długa.
Gaśnica i trójkąt ostrzegawczy sprzęt, który obowiązkowo powinien znajdować
się w każdym samochodzie poruszającym się po polskich drogach.
Gaśnica najlepiej o wadze min. 1 kg środka gaśniczego z homologacją i ważną datą do użycia.
Trójkąt ostrzegawczy w razie awarii ustawiamy go na drodze za pojazdem w mieście, od 30 do 50 m za pojazdem poza obszarem zabudowanym i 100 m na autostradzie bądź drodze ekspresowej.
Jak to jest z apteczką? – nie jest obowiązkowa w prywatnym samochodzie, ale…. warto zaopatrzyć się w taki sprzęt, ponieważ może on przydać się nam w najmniej oczekiwanych sytuacjach. Powinniśmy także posiadać podstawową wiedzę z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Oprócz apteczki, nieobowiązkowe ale w sytuacji „podbramkowej” przydatna może być także: linka holownicza, zapasowe żarówki i bezpieczniki, kamizelka odblaskowa, koło zapasowe wraz z podnośnikiem oraz kluczem do kół. Takie wyposażenie może być obowiązkowe w niektórych państwach europejskich. Posiadanie go pozwoli na uniknięcie ewentualnych „rozmów” z zagraniczną Policją.
Przed każdym wyjazdem bądź dłuższą podróżą powinniśmy się odpowiednio przygotować. Głównie skontrolujmy:
- dokumenty pojazdu niezbędne podczas kontroli, w tym także ważność przeglądu technicznego i data wygaśnięcia polisy ubezpieczeniowej,
- poziom płynów eksploatacyjnych: hamulcowego, chłodniczego, wspomagania kierownicy, do spryskiwaczy oraz oleju silnikowego,
- sprawność oświetlenia i ewentualne jego regulacja,
- obowiązkowe wyposażenie o którym pisaliśmy wcześniej,
- stan (bieżnik nie może być mniejszy niż 1,6 mm a w oponach wyposażonych we wskaźniki, nie mogą one pokazywać granicznego zużycia) i rodzaj ogumienia (letnie/zimowe) oraz prawidłowe ciśnienie w oponach,
- szczegółowe zaplanowanie trasy podróży.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że samochód z pełnym kompletem pasażerów, maksymalnie zapakowanym bagażnikiem i rowerami na dachu, czy zamontowanym dodatkowym bagażnikiem montowanym na dachu, będzie zachowywał się inaczej niż podczas codziennej jazdy po mieście. Samochód poprzez większą masę automatycznie wydłuża drogę hamowania, a i zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona.
Ważne jest również odpowiednie i symetryczne rozmieszczenie bagażu, tak aby nie spowodować przeciążenia pojazdu z jednej strony. Należy właściwie zabezpieczyć zarówno bagaż umieszczony na dachu pojazdu, z tyłu lub w bagażniku przed przemieszczeniem. Każda rzecz w czasie gwałtownego hamowania zwiększa swoją masę czterdziestokrotnie, co może być niezwykle niebezpieczne zarówno dla pasażerów jak i kierowcy. Jeżeli przewozimy ze sobą zwierzaka, również zadbajmy o jego i nasze bezpieczeństwo, zapinając go w odpowiednio przystosowane pasy lub przewożąc w unieruchomionym transporterze.
Podczas samej podróży pamiętajmy o obowiązkowym zapięciu pasów bezpieczeństwa oraz przewożeniu dzieci w dostosowanych do wieku i wzrostu fotelikach. Kierowca, szczególnie jeżeli jest tylko jeden, musi być wypoczęty i skupiony na jeździe. Podczas dłuższych tras zaleca się stosowanie kilkunastominutowych przerw co 2-3 godziny jazdy. Istotną sprawą jest także odpowiednia temperatura w samochodzie. Jeżeli nasz pojazd wyposażony jest w klimatyzację, optymalną temperaturą będzie 20-22 stopnie.