Edukacja dla bezpieczeństwa
Agresja w szkole
Cele agresji wśród dzieci i młodzieży:
- Agresja jako walka z elementami zabawy.
Cel: wypróbowanie swojej siły, radość ze zwycięstwa, itp.
2. Agresja jako obrona przed zagrożeniem.
Cel: przezwyciężenie strachu, unikanie obrażeń, itp.
3. Agresja jako reakcja na frustracje
Cel: wyrównanie krzywd, odwet za przegraną, za upokorzenie.
4. Agresja jako „wywiad”
Cel: badanie możliwości i granic tego, co dozwolone, wyznaczanie własnego i obcego terytorium, itp.
5. Agresja jako ukryte pragnienie miłości.
Cel: pozyskanie uwagi, wsparcia, miłości, itp.
Obok teorii psychologicznych wyjaśniających przyczyny używania przemocy przez młodzież wskazuje się na:
- kryzys wychowania szkolnego,
- brak autorytetów wychowawczych,
- osłabienie funkcji wychowawczej rodziców,
- destrukcyjny wpływ mediów.
Dzieci, które czują się bezpieczne w swoich relacjach z rodzicami, są mniej agresywne i lepiej radzą sobie z emocjami. Gdy otacza się je miłością i zainteresowaniem, mają znacznie mniej powodów do agresji i wrogości. Uciekają się do niej wtedy, gdy się boją, gdy są osamotnione, pełne rozterek lub, gdy mają silną potrzebę akceptacji bądź zwrócenia na siebie uwagi.
CELE DLA NAUCZYCIELI:
- Określić, jakie zachowania uznajemy za agresję i przemoc.
- Określić, na jakie zachowania decydujemy się wspólnie reagować.
- Nauczyć się nieagresywnego sposobu zwracania uwagi dzieciom oraz odwoływania się do obowiązujących norm i zasad.
- Ustalić jednolite procedury postępowania w sytuacjach agresji i przemocy.
Na pojawienie się w szkole zachowań agresywnych mają bezpośrednio wpływ.:
- Czynniki związane z organizacją nauczania – ograniczenie przestrzeni, zagęszczenie, nadmiar bodźców, hałas, brak możliwości relaksu i odprężenia dla uczniów i nauczycieli.
- Niewłaściwy system norm – np. system norm niejasny, niespójny lub normy „podwójne” (inne są deklarowane, a inne rzeczywiście obowiązują), nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące.
- Niewłaściwa reakcja na zachowania agresywne – reakcje niekonsekwentne, bagatelizowanie przez nauczycieli niektórych agresywnych zachowań uczniów, brak reakcji na drobne wykroczenia, brak skutecznego rozwiązywania konfliktów.
- Czynniki związane z relacjami uczeń – nauczyciel – rodzic – m.in. sprzeczność interesów, brak autentycznego i szczerego dialogu, niewłaściwy sposób komunikowania się nauczycieli z uczniami.
Przykłady słownego znęcania się:
- atak na kompetencje – przykład: „Jak możesz być tak głupi?”
- atak na wygląd fizyczny – przykład: „Czy zawsze musisz wyglądać ja niechluj?”
- oszczercze pomówienie – przykład: „ Z Ciebie nic nie będzie”
- nieumiejętnie radzi sobie z przeżywaniem silnych i trudnych uczuć (także wynikających z kontaktów z uczniami),
- nieskutecznie rozładowuje napięcia podczas lekcji ( nastawienie na szybki skutek, bez uwzględnienia przyczyn i warunków)
Przyczyn występowania agresji w szkole jest wiele, dużo zależy od nas nauczycieli. Każdy nauczyciel powinien uświadomić sobie, że wzbudza agresję, gdy:
- zbyt dużo wymaga bez uwzględnienia potencjału i możliwości uczniów;
- nie docenia wysiłku uczniów, natomiast skupia się na negatywach;
- nie dostrzega sytuacji, w której powinien rozładować napięcie narastające wśród uczestników zajęć;
- w sposób nudny i schematyczny prowadzi lekcje.
Bardzo ważne jest, abyśmy uświadomili sobie, że mamy ogromny wpływ na zjawisko agresji i przemocy w klasie szkolnej. Aby zapobiegać zachowaniom agresywnym dzieci nauczyciel powinien:
- Stworzyć w klasie bezpieczną atmosferę, w której uczniowie mogą się poznać.
- Stwarzać okazję do budowania więzi między uczniami. Ważne jest, aby nauczyciel sam nie przypisywał uczniom określonych ról.
- Uczestniczyć w ustalaniu wartości i norm obowiązujących w klasie, tzn., co jest ważne, co dla uczniów jest dobre, a co złe. Nauczyciel ma znaczący wpływ na formownie się tych zasad. Gdy na przykład będzie się śmiał z ucznia popełniającego błędy, dzieci wyciągną wniosek, że one też mogą się z nich wyśmiewać. Gdy któremuś przypnie łatkę „nieuka”, dzieci potwierdzą to wieloma zachowaniami. Jeśli dopuści w klasie do ostrej rywalizacji i zaakceptuje ją, to między uczniami będzie się toczyła walka.
- Motywować uczniów do nauki stosując atrakcyjne metody nauczania.
- Wyznaczać granice wzajemnych relacji (np. na zasadzie jasnej umowy, kontraktu)
- Ustalić normy i zasady postępowania uczniów oraz konsekwencje ich łamania, stanowczo je egzekwuj.
- Uczyć uczniów empatii, czyli wczuwania się w sytuację innych osób.
- Demonstrować czujność, która sprawi, że uczeń czuje się narażony na zdemaskowanie złych zachowań (interwencja w odpowiedniej chwili, sprawia, że sprawca zostaje pozbawiony wzmocnienia w postaci śmiechu kolegów lub wciągnięcia w incydent innych).
Nauczyciele mogą skutecznie przeciwstawić się agresji, jeśli wiedzą jak postępować. Powinniśmy:
- Reagować na najmniejszy przejaw agresji – nie wolno traktować zachowań agresywnych jako „normalne w tym wieku”.
- Potwierdzać głoszone prawdy swoją osobą – należy dbać o to, by nie być postrzeganym jako osoba, która tylko mówi, ale jako osoba, która wierzy w to, co mówi i co najważniejsze pilnuje, by tak się działo.
- Wyciągać konsekwencje – reakcja na agresję nie może być tylko pogróżką, musi za nią iść konkretne działanie.
CO MAJĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIELE, ABY UNIKNĄĆ AGRESJI?
- mądrze kochać swoje dzieci
- określić jasne i zrozumiałe relacje w domu i w szkole
- określić granice dyscypliny
- być konsekwentnym w egzekwowaniu wspólnie ustalonych reguł postępowania